ریمپ با وایدبند (تقویت سنسور اکسیژن) چیست ؟
به دستگاهی که در هر ثانیه نسبت سوخت به هوا را نمایش می دهد وایدبند می گویند. این نسبت سوخت به هوا در مواقع زیادی کاربرد دارد.
مانند:
- تنظیم درست نسبت به هوا
- متوجه شدن نشتی احتمال سوخت در ایسیو های استندالون
- متوجه شدن نشتی هوا در سیستم اینتیک در ایسیوهای استندالون
- تاثیر شگفت انگیز AFR در گرفتن توان متناسب
- کم شدن مصرف سوخت در خودروهای لوازمی (بخصوص هدرز و میل سوپاپ افترمارکت)
وایدبند از چه چیزی ساخته شده است؟
دستگاه وایدبند در واقع یک مدل سنسور اکسیژن قابل حمل است. سنسورهای اکسیژن به دو دسته نروبند(دو مقداری) و وایدبند(خطی) تقسیم بندی می شوند که نوع وایند بند توانایی اندازه گیری گستره بیشتری از AFR (حدود 8 تا 20) دارد اما نوع نرو بند نهایتا مقداری معادل 14 تا 15 احساس می کند.
انواع نصب واید بند در خودرو چگونه است ؟
واید بندها معمولاً به دو صورت استفاده می شوند:
- نصب ثابت: واید بندها را می توان به طور دائم در سیستم اگزوز خودرو نصب کرد. این کار برای تنظیم موتور یا تشخیص عیب مناسب است.
- نصب پرتابل: واید بندها را می توان به طور موقت به سیستم اگزوز خودرو متصل کرد. این کار برای تیونینگ موتور یا آزمایش های خاص مناسب است.
واید بندها ابزارهای ارزشمندی برای صاحبان خودرو، مکانیک ها و تیونرها هستند. با استفاده از واید بندها می توان عملکرد موتور را بهبود بخشید، مشکلات موتور را تشخیص داد و موتور را تیونینگ کرد.
سنسور واید بند کجا نصب میگردد؟
اگر خودرویی دارای دو سنسور اکسیژن باشد باید جای سنسور اول(بالا) نصب باشد و اگر تک سنسور بود که جای همان سنسور نصب میگردد.
نکته: این سنسور بسیار بسیار حساس به ضربه، باز و بسته کردن های بیجا است و اکثرا کسانی که ماشینی را با قدرتهای بالا تقویت میکنند،
معمولا همیشه این سنسور روی خودرو آنها نصب می باشد اما این کار برای تیونرها مقدور نمیباشد که همیشه سنسور را ببندند و مجددا باز کنند.به همین منظور معمولا این سنسور را داخل لوله ای کرده و آن لوله مسی را داخل لوله اگزوز کرده و از این طریق با میزان خطایی ناچیز، عدد AFR را می بینند.
نکته: تیونرهای حرفه ای معمولا سر هر رانر خروجی اگزوز، یک سنسور AFR نصب میکنند برای تنظیم بسیار دقیق هر سیلندر.
بهترین عدد قدرت گرفتن در سنسور وایدبند، چه اعدادی می باشد؟
استیج یک: برای خودروهای شهری بین عدد 14.7 الی 15.1 مناسب می باشد.
استیج دو: برای خودروهایی که دارای لوازم افترمارکت اکسترنال(بیرون موتور) هستند مثل هدرز و کیت مکش نسبت استوکیومتریک بین 13 الی 13.7 مناسب می باشد.
استیج سه: برای خودروهایی که لوازم افترمارکت اینترنال(داخل موتور) داشته باشند که بهترین راندمان قدرت در استوکیومتریک 12.7 گرفته میشود.
استیج چهار: برای خودروهایی اتمسفر بودند و توسط راننده توربو شدند و یا خودروهای توربویی که توربو آنها آپگرد و تغییرات در موتور آن صورت میگیرد، نیز نسبت استوکیومتریک 11.5 عدد مناسبی می باشد.
نکته: اعداد پایینتر از این اعداد باعث میشود سوخت موتور بصورت کامل نسوزد (اصطلاحا خفه کند) و باعث کاهش راندمان و دوده در اگزوز شود.
علت تمایز ریمپ بدون وایدبند و ریمپ با وایدبند؟
وایدبند سیستمی است که تا حد زیادی میزان عملکرد لحظه ای موتور را به ما نشان میدهد و به این منظور، اگر ریمپ ایسیو با واید بند انجام گردد، موتور تنظیم تر و راندمان بیشتر میگردد.
ریمپ بدون واید بند هم توان مناسبی به ما میدهد اما اگر بخواهیم به لحاظ راندمان از شماره 1 تا 10 نمره بدهیم، ریمپ بدون وایدبند عددی معادل 7 دارد و ریمپ با وایدبند عددی معادل 10 دارد.
قیمت ریمپ با واید بند چقدر است ؟
قیمت ریمپ با واید بند بیشتر از قیمت ریمپ بدون وایدبند می باشد چون هم بازه زمانی بیشتری میبرد، هم تخصص بیشتر لازم داشته و هم احتیاج به دستگاه وایدبند دارد. (هزینه ریمپ ماشین من؟)
البته نکات دیگر نیز در تعیین قیمت ریمپ با واید بند موثر می باشد، مثل
- لوازم افترمارکت خودرو
- استیج و سطح ریمپ
- منبع اگزوز
منبع اگزوز فابریک یکسری از خودروها مثل پژو، پراید و تیبا، به گونه ای طراحی شده اند که لوله واید بند به داخل آن نمیرود و این مدل از خودرو را یا با واید بند دستگاه دینامومتر باید ریمپ کنیم یا باید سنسور واید بند را بجای اولین سنسور اکسیژن نصب کنیم و یا در نهایت منبع اگزوز فابریکی آنها را تعویض و از نوع اسپرتی آن استفاده کنیم.
اما بطور میانگین قیمت ریمپ با وایدبند، بین 400 تا 550 بالاتر از ریمپ بدون وایدبند می باشد.
مثلا اگر ارزش قیمت ریمپ استیج دو 206 تیپ 5 مدل 96، یک میلیون و پنجاه هزار تومان باشد و مشتری درخواست ریمپ تنظیم تر با وایدبند را داشته باشد، 400 هزار تومان به قیمت ریمپ آن اضافه میشود.