7 اقدام اشتباه در نگهداری خودرو
بسیاری از باورهای اشتباه درمورد نگهداری خودرو در بین مردم وجود دارد کــــه همه به آن پایبند هستند و در زندگی روزمره شان آن را انجام مي دهند کــــه در اصل کاری بیهوده است و ما 7مورد از مهم ترین اقدام های اشتباه در نگهداری خودرو را در ادامه به شما خواهیم گفت.
صاحبان خودرو راهکارهای زیادی درمورد نگهداری مناسب خودروی خود شنیده اســــت. بسیاری از این راهکارها کــــه توسط دوستان، خانواده و سازنده به گوش ما ميرسند راهکارهایی دربارهی طرز کار و نگهداری پیشرانه، گیربکس، راندمان سوخت و… به شما می گویند.
برخی راهکارها برای کاهش هزینهها بوده و برخی هم باعث بهبود عملکرد خودروها ميشوند؛ اما همهی افسانههایی کــــه دربارهی نگهداری مناسب از خودروها شنیدهایم درست نیستند! در ادامه شما را 10 موردی آشنا ميکنیم کــــه علیرغم مشهور بودن درست نیستند.
1. روغن پیشرانه را باید هر 5 هزار کیلومتر تعویض کنید.
در زمان های قدیم این موضوع صحیح بود و بسیاری از شرکتهای تولیدکننده روغن پیشرانه و تعویضروغنیها هنوز هم آن را پیشنهاد ميکنند؛ اما حالا اکثر خودروها با تکنولوژیهایی ساخته ميشوند کــــه با تعویض روغن در هر 8 تا 12 هزار کیلومتر مشکلی ندارند. مواد شیميانی بهتر و اســــتفاده وسیع از روغنهای سنتتیک به همراه طراحی بهینهی پیشرانه باعث شدهاند دورههای تعویض روغن خودروهای مدرن افزایش یابد. البته برای تعویض روغن خودروها باید نگاهی به دفترچه راهنمای آنها داشت.
2.بنزین سوپر باعث بهبود پرفورمنس خودرو ميشود.
تا وقتیکه خودروی شما فاقد پیشرانهای پرفورمنس و نسبت کمپرس بالا نباشد بنزین معمولی برای آن مناسب خواهد بود. بنزین اوکتان 86 ارزانتر هنوز هم اســــتانداردهای کیفیت را پاس ميکند و آسیبی به پیشرانه نميرساند. بنزینهایی با اوکتان بالاتر برای پیشرانههای توربو و محصولات اسپرت بهتر هستند. معمولاً خودروهایی کــــه نیازمند بنزین سوپر هستند هزینههای نگهداری بیشتری دارند. بنزین معمولی مناسب خودروهایی با قیمتهای متوسط اســــت. برای دریافت اطلاعات بیشتر دراینباره به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنــــید.
3.گرم کردن پیشرانه پیش از حرکت در هوای سرد
قطعات پیشرانه برای عملکرد کامل باید گرم شوند اما پیشرانههای مدرن در زمان رانندگی سریعتر گرم ميشوند. همچنین یاتاقانها و گیربکس برای گرم شدن کامل نیازمند حرکت خودرو هستند. کار کردن درجای خودرو در آبوهوای سرد تنها باعث اتلاف سوخت خواهد شد.
4. لاســــتیک خودرو را باید همزمان تعویض کرد.
تا وقتیکه لاستیک های خودرو از همان برند، مدل و سایز باشند ميتوانید بهصورت تکی آن ها را تعویض نمایید. شما ميتوانید آنها را هر زمان کــــه خو اســــتید تعویض کنــــید. تنها مطمئن شوید کــــه موقعیت ل اســــتیکها در هر بار سرویس دورهای را عوض ميکنــــید تا با این کار عمر آنها افزایش یابد.همچنین درصورتیکــــه ل اســــتیک پنچر شد نیازی به خرید ل اســــتیک جدید نیست. اگر پنچری به دیواره ل اســــتیک آسیب نزده باشد ميتوان آن را تعمير کرد.
5.خودرو را با مایع ظرفشویی یا خشکشویی بشویید.
اگرچه این راهکاری خوب برای کاهش هزینهها به شمار ميآید اما شستن خودرو با مایع ظرفشویی یا خشکشویی باعث آسیب زدن به رنگ خودرو ميشود. به جای این کار از مایع کارواش مخصوص اســــتفاده کنــــید.
6.باتری خودرو پس از هل دادن و راندن مسافتی کوتاه شارژ خواهد شد.
شارژ باتریای کــــه خالی شده باشد ، نیازمند چند ساعت رانندگی اســــت تا دوباره شارژ شود . این موضوع در هوای سردتر پررنگ تر خواهد شد. بخشهایی همچون صندلیهای گرم شونده، رادیو و چراغها نیروی زیادی از آلترناتور ميگیرند و بنابراین بخش کمي صرف شارژ دوبارهی باتری ميشود.بهتر اســــت چندین ساعت رانندگی کنــــید تا باتری دوباره شارژ کامل شود.
7.روغن گیربکس باید هر 80 هزار کیلومتر تعویض شود.
اگرچه می گویند روغن گیربکس هر 80 هزار کیلومتر باید تعویض شود اما بیشتر خودروهای مدرن از روغنی با عمر طولانی اســــتفاده ميکنند. این روغنها و گیربکسها برای کارکردهایی با 160 هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر طراحی شدهاند. این کارکرد بین خودروهای مختلف تفاوت داشته بنابراین باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه شود.