ریمپ کوییک
ریمپ کوییک چه کاربردی دارد؟ به فرایند برنامه ریزی مجدد نرم افزار ایسیو (کامپیوتر) خودرو که موجب افزایش بازدهی عملکرد موتور شود ریمپ گفته می شود. بوسیله ریمپ کوییک برخی از ایرادات نرم افزاری که موجب نارضایتی مالکان می شود برطرف می گردد. ازجمله ایراداتی که با ریمپ کوییک برطرف می شود می توان به تاخیر پدال گاز (درمدل های یورو5 با پدال برقی) ، صدای ناک ، کشش ضعیف و… اشاره کرد.
ریمپ کوییک با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی اقلیم ایران، سوخت ارائه شده و توان حرکتی مورد نیاز مالک انجام می شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل اپدیت و ریمپ ایسیو موتور قدیم و جدید M15 gsi خودروی کوییک خواهیم پرداخت.
ریمپ کوییک جی ایکس Quik GX
قبل از صحبت درباره ریمپ کوییک جی ایکس لازم است با جدیدترین اختراع کمپانی سایپا برای پلت فرم ایکس200، یعنی موتور M15i آشنا بشیم. مهمترین تغییرات این موتور به شرح زیر می باشد:
- طراحی جدید سرسیلندر و مجهز شدن به سیستم VVT (در تصویر پایین شیربرقی VVT را نشان دادیم)
- طراحی جدید منیفولد دود ( موتور جدید به صورت استاندارد به هدرز مجهز است. که در تصویر پایین در زیر عایق حرارتی مشخص است. )
- استفاده از پیستون های جدید با نسبت تراکم 10.5 به یک (موتور قبلی 9.7 به یک)
5 مزیت ریمپ کوییک جی ایکس
- افزایش توان و گشتاور تا 15درصد
- رفع تاخیر پدال گاز
- رفع صدای ناک سرگاز
- رفع مکث بین تعویض دنده ها
- رفع کم توانی در شروع حرکت با کولر
- تنظیم مجدد نسبت سوخت به هوا
- کاهش مصرف سوخت (حدود نیم تا یک لیتر.)
ریمپ کوییک اس
خودروی کوییک اس از سال 1400 به عنوان مدل ارتقا یافته کوییک معمولی به بازار عرضه شد. اگر چه قرار بود این خودرو با امکانات بیشتری نظیر فرمان برقی ، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا ، تریم دو رنگ و رینگ اسپرت باشد،(مقاله رونمایی از کوییک اس در سایت عصر ایران را مطالعه فرمایید.) اما در نهایت این محصول نسبت به کوییک معمولی شامل این تفاوتهاست:
- نمای جلوی جدید بخاطر طراحی جدید سپر
- استفاده از فرمان مدل اتوماتیک
- استفاده از پشت آمپر با طراحی جدید
- نصب چراغ روشنایی روز (دیلایت) بصورت استاندارد
- عدم نصب کروز کنترل استاندارد علی رغم استفاده از مجموعه پدال گاز و دریچه گاز برقی
- فرمان طرح دی کات (D-Cut) مشابه مدل اتوماتیک
توجه: قبل از استارت زدن کوییک اس می بایست پای خود را روی پدال کلاچ گذاشته باشید و گرنه خودرو روشن نمی شود.
مزایای ریمپ کوییک:
1. افزایش قدرت موتور :
شتاب صفر تا صد کارخانه ای کوییک نزدیک به ۱۴ ثانیه است. گیربکس اتوماتیک CVT هم سبب کاهش بیشتر شتاب این خودرو می شود. موتور کوییک 87 اسب بخار در دور موتور 5250 و 128 نیوتن متر گشتاور دارد که این اعداد بر مبنای سر فلایویل بیان شده اند. قدرت واقعی سر چرخ در دستگاه داینومتر برای مدل دنده دستی 72 اسب بخار می باشد. در مدل اتوماتیک این رقم کمتر خواهد بود.
استفاده از گیربکس با ضریب سنگینتر موجب شده که در دنده های بالا، افت گشتاور کمتر شود. اما در حین رانندگی بنظر میرسد قدرت موتور به اندازه ای که توقع می رود نیست. موتور این خودرو توسط شرکت FEV آلمان طراحی شده و توانایی اصلاح و افزایش قدرت را با ریمپ دارد.
2. کالیبراسیون صحیح ایسیو:
پس از ریمپ عملکرد خودرو بسیار روانتر و شتابگیری کوییک به نحو چشمگیری بهبود خواهد یافت. دلیل ضعف موتور عدم کالیبراسیون صحیح ایسیو می باشد. کارخانه سازنده اولویت برنامه نویسی ECU را بر اساس کاهش آلایندگی موتور قرار داده نه نهایت توان پیشرانه. این مشکل در ریمپ برطرف می شود.
3.افزایش کشش و گشتاور:
با افزایش گشتاور موتور در دورهای پایین، در سربالاییها به معکوس کشیدن کمتری نیاز خواهید داشت.
4.رفع تاخیر پدال گاز پس از ریمپ مدل اتوماتیک و اس:
اگر از مشکل تاخیر پدال گاز کوییک در شروع حرکت گلایه دارید، باید بدانید علت این ضعف، نرم افزاری است. این مشکل با ریمپ قابل برطرف شدن است و در شتاب گیری خودرو نیز تاثیر بسزایی دارد.
متاسفانه در حالت استاندارد پس از تخته کردن پدال گاز بازهم زاویه دریچه گاز بیشتر از 45 درصد نمیشود که موجب دیر شتاب گرفتن این خودرو می شود.
5. رفع صدای ناک:
صدای ناک (که به اشتباه به صدای چق چق سوپاپ مشهور است). این صدا در آغاز حرکت در دورهای پایین شنیده میشود از جمله مشکلات نرم افزاری بوده که مانند مشکلاتی که پیش از این ذکر شد با ریمپ قابل برطرف شدن است.